Nieuwe gezondheid

In december ben ik begonnen met mijn nieuwe baan bij SHK sportcentrum. Ik werkte daar al als groepslesdocent en nu ben ik doorgegroeid naar allround medewerker. Daar bij start ik ook met een nieuwe opleiding. Naast alle Lessmills licenties die ik aan het behalen ben, ga ik ook de Fitvak A opleiding doen. Een opleiding om als fitnesstrainer aan de slag te kunnen. Zo gaaf dat ik dat mag gaan doen. Ik heb zo veel zin om weer nieuwe dingen te leren.

Deze opleiding gaat binnenkort van start en dit ga ik doen bij EFAA opleidingen. Bij de aanmelding kreeg ik een document toegestuurd. Met daarin een beschrijving van een project: ‘Nieuwe gezondheid’. Nieuwe Gezondheid is pledge houder van ‘Alles is Gezondheid’, geïnitieerd en onderdeel van het Ministerie van VWS Nationaal Preventie Programma. De doelstelling van het VWS is het keren van de groei van overgewicht en diabetes. Nieuwe gezondheid belooft met dit project om hier aan bij te dragen. De missie is, STOP de overgewicht epidemie!

Wauw dit vind ik een fantastisch project! Ik wil hier graag aan mee gaan werken als sportprofessional. Je zal me hier dan nog wel vaker over horen. Wil je er zelf meer over lezen? Of een switch maken in je eigen leefstijl met een aantal praktische handvatten? Kijk dan even op www.nieuw-gezondheid.nl.

Schrikbarend

In dit document stonden een aantal schikbarende gegevens. Waaronder het feit dat 1 op de 5 kinderen momenteel overgewicht heeft. En wat ik echt heel erg vind is dat de verwachting dat de mensen met overgewicht in Amerika in 2020 90% is. WTF! Niet normaal toch. Op dit moment is het percentage al 62%. Dat zijn zo veel mensen die overgewicht hebben. Het land is bezig zichzelf uit te roeien.

Nu keek ik gisteren een Tedtalk van dr. Joel Fuhrman en die legde uit wat de Amerikanen eigenlijk doen op een hele duidelijke manier. Ze maken zichzelf ziek door veel en ongezond te eten. Vervolgens krijgen de mensen medicijnen en pijnstillers. Hij zei: “Vergelijk het maar met dat je jezelf met een hamer op je hand slaat. Dan ga je naar de dokter en krijg je pijnmedicatie. Maar de volgende dag sla je jezelf weer met een hamer op dezelfde plek.” Ik vond het een mooie vergelijking. Mensen maken zichzelf ziek door ongezond te eten. Dan krijgen ze problemen aan bijvoorbeeld hun hart en laten zich opereren. Maar vervolgens gaan zichzelf weer ziek maken door weer ongezond te eten. En zo blijven ze doorgaan. Dat zal natuurlijk niet in alle gevallen zijn, maar helaas in veel gevallen wel.

Zitten is het nieuwe roken!

Er is in de afgelopen jaren veel onderzoek geweest naar langdurig zitten. En uit die onderzoeken is gebleken dat langdurig zitten een primaire oorzaak is van de ontwikkeling van chronische ziektes.

Nu is het zo dat vanaf je 25ste levensjaar (eerder dan ik dacht, ik dacht vanaf 35) automatisch een degeneratie proces begint. Ons lichaam brokkelt vanaf dan langzaam af ;-). Onder andere je spieren, je organen en je conditie nemen elk jaar een paar procent af.

Wat is nog meer een gevolg van inactiviteit?

  • het bioritme wordt door inactiviteit ontregeld en aangetast, waardoor dit sneller aftakelt. En het immuun systeem wordt hierdoor aangetast en daardoor vat je vaker een kou en krijg je kleine kwaaltjes.
  • verklevingen in spieren. Door lang te zitten heb je minder toevoer van voedingstoffen en zuurstof naar de organen. En de afvoer van afvalstoffen verloopt minder goed. Door de verkleving voel je je waarschijnlijk stijf en stram.
  • verminderde spierkracht, lenigheid en uithoudingsvermogen. Vanaf ons 30ste jaar gaat onze fysieke fitheid achteruit. Door inactiviteit gaat dit sneller.
  • verlaging metabolisme en toename vet massa. Door het afnemen van de spiermassa verbruiken we minder en zullen we meer vet massa krijgen. Je stofwisseling in rust wordt minder, want vet verbrandt minder dan spieren. Je wordt langzaam aan zwaarder en zwaarder.
  • hart- en vaatziekte. Door het vele zitten verhoogt het vetpercentage in ons bloed. Dan neemt het slechte cholesterol toe en wordt het risico op hart- en vaatziekten groter. En zelfs verhoogd risico op bepaalde soorten kanker.
  • hartritme stoornissen zijn een risico van inactiviteit. En ook de kwaliteit van de botten gaat achteruit waardoor osteoporose (botontkalking) kan ontstaan.
  • obesitas en diabetes. In Nederland komen er 70000 mensen bij met diabetes. Inactiviteit draagt hier aan bij.
  • slaapproblemen en ontstekingen. We worden sneller vermoeid door het langdurig zitten en hierdoor kunnen slaapproblemen ontstaan. De neurotransmitters reageren langzamer en tasten ons geheugen aan. De elasticiteit van het centrale zenuwstelsel neemt af, het niveau van ontstekingseiwitten neemt toe en hierdoor kunnen we steeds meer ontstekingen krijgen.
  • cognitief prestatievermogen neemt versneld af door inactiviteit. Door slechte doorbloeding van de frontaalkwab in onze hersenen. En dat heeft invloed op het nemen van complexe beslissingen, het concentratievermogen, snelheid van informatieverwerking en het geheugen.
  • burnout en afname zelfredzaamheid. We hebben alle een hele stapel van gevolgen van een inactief leven (langdurig zitten). Maar ook een burn out hoort in dit rijtje thuis. Men kan nog minder en wordt nog inactiever. We gaan slechter voor ons zelf zorgen en de kans op vroegtijdig overlijden neemt toe. Elk jaar sterven er in Nederland meer dan 8000 mensen vroegtijdig door het Sedentary Death Syndrome, het zittende leefstijl syndroom.

Ik raakte met het lezen van dit alles wel even van slag. Want we helpen onszelf langzaam aan de afgrond in terwijl we hier zo makkelijk wat aan kunnen doen. Door iets bewuster te leven voorkom je heel veel ellende. 90% van de vroegtijdige sterfgevallen zijn te voorkomen door een preventief gezonde leefstijl. Nou dat lijkt me simpel toch!

Preventie

Preventie is eigenlijk de enige manier om het overgewicht en daarmee de toename van allerlei ziektes te voorkomen. Maar hoe kunnen we dat doen? Het is zo makkelijk om ‘slecht’ eten te pakken, de lift te nemen, de auto te pakken en als we thuis zijn even een makkelijke maaltijd te maken en voor de tv te ploffen. We bewegen dus als snel veel te weinig op een dag en eten eigenlijk te veel (en vaak ook ongezond). Tijdens de Bodypump opleiding vertelde een van de coaches dat de gemiddelde mensen tegenwoordig maar ongeveer 800 meter aflegt op een dag (en daar bedoel ik lopend mee). 800 meter!!! Dat is zo verschrikkelijk weinig. Dat ziet er ongeveer zo uit: je loopt ’s ochtends naar je auto, parkeert zo dicht mogelijk bij je werk, loopt naar binnen en gaat zittend aan het werk. Een keer een tripje naar het koffiezetapparaat en naar de kantine misschien. ’s Avonds weer naar je auto lopen en dan thuis op de bank ploffen. We zijn moe en hebben wel wat lekkers verdiend na een dag hard werken. En jaar na jaar en kilo na kilo sluipt overgewicht er in . Zie je het voor je. Ik wel!! Ik heb hetzelfde gehad. Ineens woog ik 91 kilo.

Richtlijnen bewegen en voeding

Gelukkig wordt het ook vanuit de overheid en de gezondheidsorganisaties gezien. Steeds meer aandacht komt er voor preventie van dit probleem. In mijn idee nog niet voldoende, maar ja het zal ook allemaal wel niet makkelijk zijn. Als het ook nog steeds niet lukt om dodelijke dingen als wapens en sigaretten te verbieden, lukt het ook niet om alle ongezonde dingen uit de schappen te halen. Maar goed wat doet men dan wel?

De richtlijnen voor bewegen zijn in 2017 vernieuwd vanuit de World Health Organization (WHO) vernieuwd. Meer aandacht voor gewoon bewegen, niet perse sporten. Maar een wandelingetje, een stukje fietsen (naar je werk bijvoorbeeld) en wat vaker de trap nemen. Minimaal 150 minuten per week, verspreid over de week. Maar sporten en dan met name krachtsport is ook erg belangrijk voor spieropbouw (voorkomen spierafname) en het versterken van je botten. Minimaal 2 keer per week. En dan natuurlijk ook de richtlijn om veel stil zitten te voorkomen.

Ook voor kinderen zijn er beweeg richtlijnen. Minimaal 60 minuten per dag. En sporten (spieropbouwende oefeningen) minimaal 3 keer in de week. En bij de kinderen is het natuurlijk belangrijk dat ze een goed rolmodel hebben. Want als zij het goede voorbeeld hebben, zullen ze dat voorbeeld sneller volgen. Zo is de kans dat een kind met een ouder met overgewicht 40% kans heeft om ook overgewicht te krijgen. Als beide ouders overgewicht hebben, dan is de kans zelfs 80%.

Voor voeding hebben ze in 2015 een nieuwe richtlijn opgesteld. Ze hebben dit gedaan op basis van een onderzoek naar de relatie tussen voeding en chronische ziektes. De belangrijkste punten uit dit onderzoek zijn:

  • eet meer plantaardige en minder dierlijke producten
  • eet ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit
  • eet ten minst 90 gram bruin brood, volkoren brood of andere volkoren producten
  • eet wekelijks peulvruchten
  • eet ten minste 15 gram (ongezouten) noten
  • neem enkele porties zuivel per dag
  • eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis (nee geen kibbeling)
  • drink drie koppen thee
  • vervang geraffineerde graanproducten (zoals wit brood) door volkoren varianten
  • vervang boter, harde margarine en bak- en braadvette door zachte margarine, vloeibare bak- en braadvetten en plantaardige oliën
  • vervang ongefilterde koffie door gefilterde koffie
  • beperk consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
  • drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
  • drink geen alcohol of niet meer dan een glas per dag
  • beperk inname keukenzout tot maximaal 6 gram per dag
  • voedingssuplementen zijn niet nodig

Conclusie

Als ik kijk naar mijn eigen leven, heb ik zoveel gehad aan het aanpassen van mijn leefstijl. Nu ben ik momenteel sportdocent en sport ik ongeveer 8 uur in de week. Maar in de tijd dat ik nog ‘gewoon’ werkte, zorgde ik ervoor dat ik voldoende beweging kreeg en gezond at. Op een manier die ik dagelijks kon volhouden. Fietsen naar mijn werk, mijn auto net wat verder weg parkeren, een workout thuis doen en later (toen Bastiaan eenmaal geboren was) naar de sportschool twee keer in de week. Zelfs na het krijgen van drie kinderen keerde ik elke keer weer terug naar mijn ‘start’ gewicht. En dat terwijl ik flink aan ben gekomen in alle drie mijn zwangerschappen.

Het goed voor mijn lichaam zorgen, voldoende bewegen en balans houden tussen gezond eten en af en toe iets lekkers, zorgde ervoor dat mijn lichaam het vertrouwen had en weer zijn normale vorm aan nam.

Mensen vragen me wel eens (of eigenlijk best vaak): “Waar haal jij de energie om al die dingen te doen?” Ja lieve mensen als ik daar over nadenk is het antwoord simpel. Door te bewegen, goed en gezond te eten, voldoende te slapen en af en toe even quality time voor mezelf te maken. Daar krijg ik de energie van om alles te kunnen doen. Zonder dat het mij veel energie kost. En echt waar ook ik lig af en toe even voor pampus op de bank even een vlogje of Netflix te kijken. En dan gaan we daarna weer gewoon verder.

Mijn vraag aan jou: wat kan je doen om je levenstijl preventief te veranderen? En dat hoeven geen dingen te zijn als 5 keer in de week naar de sportschool gaan. Houd het klein. Bijvoorbeeld: ik fiets twee keer in de week naar mijn werk, ik loop dagelijks met de kinderen naar school, ik eet meer volkoren producten of ik eet minimaal 5 dagen per week 200 gram groente en 200 gram fruit. Heb je hulp nodig? Vraag het mij.

Heel veel succes, lieve mensen! Je kan het!

Liefs Marleen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *