Intuïtief eten

Mijn jongste zoon, Daniël, wil graag broodje knakworst eten. Zo af en toe mogen ze een verzoekje doen voor het avondeten. Vaak is het friet of pizza, maar nu een keer een broodje knakworst. Vrijdagavond gaan een lekker broodje knapworst eten. Daniel is helemaal blij. Nadat Daniel ongeveer een broodje op heeft, vragen we of hij nog een broodje wil. Nee is het antwoord, hij wil wel nog wat drinken. Hij heeft een volle buik. Nou ja zeg, wij maken speciaal voor hem broodjes knakworst en na een broodje is het al klaar. Later die avond mogen de kinderen nog een bakje chips. Daniel eet zijn chips niet op, hij zit vol.

Daniël eet op intuïtie, iets wat kinderen heel makkelijk doen. Ze eten wanneer ze honger hebben en als ze vol zitten dan stoppen ze. Wij als volwassenen doen dat minder goed. Omdat we het nog zo lekker vinden of omdat het zonde is om het weg te gooien. Daardoor overeten we vaak. Met als gevolg dat je te veel eet en dan is de kans groot dat je dan langzaam aan dikker wordt.

Eten waar je lichaam behoefte aan heeft

Maar wat is dat dan intuïtief eten? Eet je dan wat je wil? Wanneer je dat wil? Ja en nee. Dat betekent niet dat je altijd alles wat je lichaam (of je geest) wil eten, dat je dat ook moet eten. Want dan zullen veel mensen zich helemaal vol eten aan chocolade of chips. Wat je gaat doen is weer echt luisteren naar je lichaam. Wat heb ik echt nodig? Heb ik wel echt honger? Heb ik niet gewoon dorst? Of verveel ik me? Wat veel mensen misschien wel herkennen is dat je wat eet, maar even later ben je al weer vergeten dat je gegeten hebt. Je leert de signalen van echte honger herkennen. En je leert waar je lichaam dan ook echt behoefte aan heeft.

Ik ben al een lage tijd verslaafd aan de Myfitnesspal app. Ik voer daar in wat ik allemaal eet op een dag. Het is voor mij een soort controle dat ik niet te veel eet en dat ik voldoende voedingstoffen binnen krijg. Maar ik laat me daar misschien ook iets te veel door leiden. Zo wil ik voor de lunch niet meer dan 400 calorieën eten. Maar vaak zat heb ik al meer honger en wil ik toch nog wat meer eten.

Nu denk je misschien wat zijn de voordelen van intuïtief eten?

  • doordat je goed luistert naar lichaam krijg je alle voedingstoffen binnen krijgt die je lichaam nodig heeft. En hierdoor is de kans kleiner dat je in de loop van de dag gaar snacken of snaaien.
  • je eet wat goed is voor je lijf en je laat je minder leiden door je emoties. Je zal dan minder last hebben van schuldgevoelens of negatieve gedachten. Het voelt dan niet als een gevecht, maar gewoon als goed voor jezelf zorgen. Dan zal je je trots voelen op jezelf en dat motiveert alleen maar meer.
  • als je gegeten hebt, dan zal je verzadigd zijn en daardoor voel je je vol energie.
  • je lichaam krijgt alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt om gezond te blijven. Daardoor behoud je een sterk immuunsysteem.

Kernmerken die helpen bij intuïtief eten:

  • sluit geen voedingsproducten uit. Maar kies wel vooral zo veel mogelijk gezonde producten.
  • kies je eten van gezondheidsredenen en ook om ervan te genieten.
  • kijk anders naar voeding. Deel ze niet in als goed of slecht. Maar kijk meer naar voeding in termen als voedzaam of minder voedzaam, gezond en ongezond of smaakvol of minder smaakvol.
  • gebruik voedsel niet om negatieve emoties te vermijden of de gevoelens te onderdrukken met eten.
  • respecteer je lichaam, ongeacht het gewicht en hoe het eruitziet.
  • beweeg en sport omdat gezond is of voor je plezier.
  • eet op basis van signalen van je lichaam zoals honger en verzadiging.
  • eet je een keer te veel dan eet je de volgende keer wat minder.
  • kies vooral de producten die goed vullen, zoals voeding met veel eiwitten en vezels.

Mijn ervaring:

Het idee achter intuïtief eten vind ik goed. Maar is het voor iedereen haalbaar. Daarom probeer ik deze week ik intuïtief te eten. Luisteren naar waar mijn lichaam behoefte aan heeft. Wat vooral inhoud dat ik niet meer mijn voeding invoer in de app. Dat vind ik wel lastig, want ergens ben ik bang dat ik te veel eet. Of niet de goede verhouding macro nutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) binnen krijg. Terwijl ik eigenlijk ongeveer hetzelfde eet als altijd. Ik merk dat ik dus erg afhankelijk ben geworden van die app. Het geeft me een gevoel van controle. Nu is die controle weg. Whaaaaa….af en toe even paniek.

Maar wat ik weet van mezelf is dat ik me goed voel als ik goed eet. Veel groente, kwark, eieren. volkoren brood, havermout, veel fruit. Afwisselend vlees (onbewerkt), vis en vega. Ik maak dan ook het liefst zo veel mogelijk zelf. Tegenwoordig heb ik er minder tijd voor, maar ik word er nog steeds blij van. Dus af en toe gewoon weer even doen. Zo maak ik nog steeds altijd zelf mijn granola. Oh sorry ik dwaalde af.

Mijn intuïtief eten week:

  • ik mis het invoeren op de app, maar bespaar ook tijd daardoor. Ik moet mezelf gewoon vertrouwen in het maken van de juiste keuzes qua eten.
  • bewust kiezen om iets te eten vind ik fantastisch. Heb ik er echt zin in? Heb ik er behoefte aan? En soms ‘iets’ minder gezonde dingen eten, maar dan wel heel bewust.
  • balans houden lukt me goed. Soms eet ik iets meer, soms (heel soms ;-)) wat minder.
  • mindful eten……dat is nog wel een dingetje. Ik neem vaak te weinig tijd en eet met te veel afleidingen.
  • ik beweeg en sport omdat ik het leuk vind en omdat het goed is voor me.
  • ik eet heel eiwitrijk en veel vezels

Ik ga er zeker mee door! En ga werken aan de punten die ik lastig vind. Wil je meer weten over intuïtief eten? Zoek er op internet naar. Er is heel veel informatie over te vinden.

Liefs Marleen

2 antwoorden op “Intuïtief eten”

  1. Ik vind het een goed idee. Idd wel spannend maar op den duur wordt je er denk ik wel een stuk rustiger van en kun je gaan vertrouwen op je lichaam..
    Groetjess

    1. Inderdaad het moet je rust gaan geven. En een normale relatie met eten. Die kan nog wel eens verstoort zijn na lang periodes van diëten. Groetjes Marleen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *