Diëten is zo 2018

Wie heeft er allemaal wel eens een dieet gevolgd? Niet allemaal de hand opsteken graag. Maar het zullen wel het merendeel van de mensen zijn. Diëten omdat we af willen vallen, weer strakker in ons velletje willen zitten en ons weer beter willen voelen. Tuurlijk dat is ook belangrijk. En zo’n dieet geeft ons houdvast. Zo moet je het doen en dat werkt (of misschien toch niet??).

Paleo dieet, ketogeen dieet, koolhydraat arm dieet, intermittent fasting, Dr. Frank dieet, Sonja Bakker dieet, Pioppi dieet, hormoon balans dieet…ik kan nog wel even doorgaan. Dit is een greep uit de verschillende soorten diëten die er momenteel bestaan. De mensen die het bedenken verdienen er geld aan. Slim, want het is toch echt iets wat wij als mensen nodig hebben. Een boek, een app, een plan om het allemaal mogelijk te maken.

Maar er is wel iets wat ik me al een tijdje afvraag. Waarom is diëten nog steeds zo populair? Want uit onderzoek is bewezen:

  • dat 95% van de mensen die gewicht verliezen door te diëten, het gewicht niet blijvend kwijt raken. Ze komen weer aan als ze stoppen met het dieet. Minder dan 5% van de mensen is in staat om dit gewichtsverlies langer dan 5 jaar te behouden.
  • van de 95% komen 66% van die mensen uiteindelijk meer gewicht aan dan ze zijn verloren. Het diëten zorgt er uiteindelijk dus voor dat mensen meer gaan wegen dan voor het diëten.
  • uit meer dan 30 lange-termijn studies blijkt dat op dieet gaan leidt tot gewichtstoename. En hoe meer iemand dieet, hoe meer iemand doorgaans weegt.
  • diëten maken ons daarnaast vaak ongezonder. Diëten zorgen voor een toename van obsessieve gedachten rondom eten en ons lichaam. Ze leiden tot overeten en eetbuien. Ze verlagen onze zelfverzekerdheid.

Dus…… Waarom diëten we nog???? Je wordt alleen maar dikker.

Gezonde levensstijl

Maar ik hoor je denken: wat moet ik dan? Tja dat is lastig, maar eigenlijk is het gewoon kiezen voor een gezonde(re) levensstijl. Bewust zijn van wat je eet, wat je beweegt en wat past bij jou en jouw leven. En moet het dan altijd alleen maar gezond. Nee! Maar als jezelf vol blijft stoppen met chocola, chips en cola, dan is dat niet overwegend gezond.

Kijk gewoon kritisch naar jezelf en je eetpatroon. Jezelf dingen gaan verbieden werkt meestal averechts. Maar je kan wel denken of je niet ook iets anders kan eten of drinken. Kijk maar eens goed naar wat je drinkt. Want misschien eet je overwegend gezond en niet al te veel, maar drink je ‘veel’ frisdranken of vruchtendranken of iets dergelijks. Hieronder zie je een afbeelding met drinken. In sinaasappelsap en in appelsap zit nog meer suiker dan in cola!! En dat zijn natuurlijk pakken met toegevoegd suiker. Maar ook in verse geperste sapjes zitten veel (fruit)suiker, geen vezels en dus weinig voedingswaarden. Lege calorieën noemen we dat. Kan je beter een sinaasappel eten en een glas water erbij drinken.

Caloriebalans

Het is en het blijft een simpel rekensommetje. Als je meer calorieën verbrandt dan dat je binnen krijgt dan val je af. Als je evenveel calorieën binnenkrijgt als dat je verbrandt dan blijft je gewicht stabiel. Als je meer calorieën binnenkrijgt dan dat je verbrandt dan kom je aan.

En dan is de vraag natuurlijk hoeveel verbrand ik dan? Dat is redelijk goed te berekenen. Er bestaan formules voor en je moet natuurlijk wel eerlijk zijn. Je begint met het uitrekenen van de BMR (basale metabolische snelheid). Het basaal metabolisme is de hoeveelheid energie (in de vorm van calorieën) die het lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren in rusttoestand.

Dus de basis: je BMR (probeer maar in de link). Dan kijk je naar hoe actief je bent. En vermenigvuldig je je BMR met de PAL (Physical Activity Level) waarde. Voorbeeld: mijn BMR is 1455. Mijn PAL waarde is: 1,6. Dus ik moet ongeveer 2300 calorieën op een dag binnen krijgen en dan blijf ik stabiel in gewicht.

Wil ik gaan afvallen dan moet ik minimaal 10% minder calorieën binnen krijgen dan dat ik verbrand. Dan val ik, langzaam, af. Ga je 20 tot 30% minder eten dan zal je sneller afvallen. Nog veel minder dan kom je rond je BMR waarde uit en dan val je wel heel snel af maar dan kom je ook weer snel aan, als je weer meer gaat eten. Omdat je structureel te weinig binnenkrijgt.

In de praktijk

Ontzeg jezelf niets, maar kies bewust wat je eet! Sluit ook weer heel erg aan bij het intuïtief eten waar ik het al eerder over heb gehad. Om te weten wat je eet en hoeveel calorieën je binnen krijgt, kan je een tijdje bijhouden wat je eet in bijvoorbeeld de app Myfitnesspal. Maar als jij die bewuste keuzes op een gegeven moment kan maken, dan kan je ook die app weer loslaten.

In kleine stapjes en rustig aan verlies je zo wat kilo’s. En vergeet daarbij dan ook niet om wat spieren op te bouwen. Spieren zorgen voor een hogere verbranding in je lichaam waardoor je automatisch wat meer calorieën binnen kunt krijgen. Bovendien word je sterker en automatisch wat strakker. Het is bij mij ook een lang proces geweest!

Ik 2004 – ik 2019

Vind je het leuk om hier wat meer over te weten? Stuur me even een berichtje. Ik vind het leuk om hier meer over te vertellen. En ik kan je wat meer persoonlijk advies geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *