Meer groente eten: zo doe ik dat

We weten het allemaal: meer groente eten is belangrijk voor je lichaam. Groenten bevatten veel voedingsvezels en die zorgen ervoor dat je darmen gezond blijven. Ook voorkomt het pieken in je bloedsuikerspiegel. En ook belangrijk dat de kans op een hartinfarct of een beroerte kleiner wordt als je voldoende groente binnen krijgt. Super goed redenen om genoeg groente te eten.

Het voedingscentrum raadt aan dat je 250 gram groente per dag moet eten. Maar meer is alleen maar beter, omdat groentes vaak weinig calorieën bevatten. Het is daarom juist goed om veel groente te eten. Bij een aantal groenten is het zelfs zo dat je net zo veel beruikt met het eten ervan als dat ze opleveren. Daar kan je van blijven eten! Bovendien vullen groentes goed door de vezels die er in zitten en dat zorgt ervoor dat je minder andere dingen wil eten. Bovendien is dat goed voor je darmen en dus ook voor je stoelgang. Dus veel groenten eten om lekker soepeltjes te poepen. Ik zeg top!! Maar heel veel mensen vinden het lastig om zo veel groente te eten. Heel weinig mensn komen maar aan de voorgeschreven 250 gram. Waarom is dat toch? Als je alle bovenstaande redenen hoor dan wil je toch genoeg groente eten. Vinden ze het niet lekker of is het te duur? Vinden ze het niet belangrijk? Of zijn ze als kind gedwongen om bepaalde groenten te eten? Kan allemaal natuurlijk. De groenten van vroeger smaakten ook wel anders volgens mij. De groentes worden lekkerder gemaakt, zo lijkt het. En er is steeds meer diversiteit in groente.

Eat your veggies fool!!

Ik houd van groente en probeer altijd meer dan die voorgeschreven 250 gram te eten. Voordeel is dat ik ook alle groente lust (hoewel bleekselderij vind ik niet superlekker). Ik zal jullie meenemen in hoe ik dat doe.

Drink een smoothie

Een smoothie is lekker als ontbijt, maar ook zeker als tussendoortje. Verwerk in de smoothie niet alleen fruit, maar ook groente. Je kan allerlei soorten groentes in je smoothie doen, maar mijn twee favorieten zijn courgette en spinazie. Ik doe dan wat fruit zoals aardbei, blauwe bessen en mango uit de diepvries in een bakje. Ik laat dit in de nacht ontdooien en mix het ’s ochtends met melk, spinazie, courgette, soms banaan en melk of water. Heerlijk begin van de dag! Wil je nog wat meer vulling doe er ook een handje havermout door. Dan heb je echt een goed voedzaam ontbijt met al snel 100 tot 150 gram groente. Misschien vind je andere groenten ook lekker. Ga het vooral uitproberen en kijk eens naar deze recepten.

Smoothie: aardbei, mango, blauwe bes, banaan, spinazie, courgette, magere melk en handje havermout

Eet een salade tijdens de lunch

Doe wat sla, tomaat, komkommer, paprika op een bord. Wat augurk of olijven er op en maak het smeuïg met hummus of cottage cheese. Misschien nog wat gerookte kipfilet erbij of kikkererwten. Eigenlijk kan je er van alles bij doen. Ik vind het ook altijd lekker om er een eitje bij te doen. Alleen maar voordelen zo’n salade: je krijgt een heleboel groente binnen, je bent even bezig om de salade op te eten waarbij je boel calorieën verbrandt en doordat je lang bezig bent zal je daarna ook vol zitten, Dat heeft met dat hongersignaal te maken. Na ongeveer 15 tot 20 minuten geeft je maag het signaal: ik zit vol! Nou met zo’n salade ben je wel een kwartiertje bezig hoor.

Gebruik groente als vervanging voor pasta of rijst

Er zijn heel veel gerechten te vinden waarbij je werkt met alleen maar groente. Hoe dan? Door de pasta of rijst te vervangen door groente. Dat kan je doen met courgette pasta of bloemkool of broccoli rijst. Dan eet je in een maaltijd makkelijk alle groente die je op een dag nodig hebt. Het is ook erg smaakvol en het vult prima. Hieronder een foto van een van mijn favoriete groente gerechten: gele curry met bloemkoolrijst.

Of misschien courgette in plaats van mie. Courgette noedels met kip en zoete aardappel. Ook erg lekker en veel groenten.

Of courgette pasta uit de oven. Ook erg lekker!

Of je gebruikt sla in plaats van een wrap. Heerlijk frisse combinatie met de frisse tzatziki in deze slawrap met kip, rauwkost en tzatziki.

En een courgette vullen met lekkere dingen is ook altijd een goed idee! Gevulde courgette met cherry tomaatjes, feta en ui.

Doe extra groente bij de avondmaaltijd

Ik ben van huis uit gewend dat we een soort groente hebben tijdens het avondeten. Meestal met aardappels en vlees. Maar je kan natuurlijk ook twee soorten groente nemen of nog wat extra rauwkost. Ook als je iets eet als stamppot of nasi ofzo heb je vaak niet vreselijk veel groente. Doe er dan gewoon een pannetje extra groente bij. Het is tegenwoordig ook steeds makkelijker met de kant en klare groente en diepvries groente enzo. Dat is net zo goed voor je!

Neem als tussendoortje een bakje rauwkost

Lekker als tussendoortje wat worteltjes of een stukje paprika. Lekker fris en gezond. Ook lekker met een gezonde dip zoals hummus of een groente dip. Op mijn werk kijken ze me altijd heel vies aan als ze de zoete aardappel spread zien. Maar die is heerlijk! Wat ik ook vaak doe is tijdens de lunch wat extra rauwkost eten. Dan eet ik wel gewoon een boterham, maar met wat extra’s. In de tijd dat ik zo veel afgevallen ben nam ik altijd een bakje met knaagvoer mee. Dan zeiden ze op stage: Daar zit het konijntje weer te knagen. Hihi! En dat doe ik nu eigenlijk nog steeds. Bakje met wat cherry tomaten, worteltjes, komkommer of paprika. Of ik doe op mijn boterham of cracker een plakje tomaat of komkommer.

Als je echt meer groente wil eten (en dat wil je), dan zijn er tal van mogelijkheden. En het is een mooie aanvulling op je normale eetpatroon. Want ga nu alsjeblieft niet alleen maar groente eten. Je hebt de voedingstoffen uit andere producten ook nodig. Eet gevarieerd en geniet van je eten!!

Liefs Marleen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *