No more body shaming

Van de week zag ik op een Facebook pagina van een van nationale trainers van Les Mills met daarbij gelinkt het bovenstaande filmpje. Ik heb dit filmpje met volle aandacht zitten kijken. Dit filmpje gaat over alles waar ik de laatste tijd mee bezig ben. Rachel, de dame in het filmpje, werkt in de fitnessindustrie en neemt een besluit om haar manier van coachen en begeleiden aan te passen. Waarom? Kijk en lees!

Goede voornemens

Goed voornemens….veel mensen hebben ze. Maar zijn het wel zulke ‘goede’ voornemens. We willen namelijk allemaal afvallen en strakker en slanker zijn. We zijn niet tevreden met ons lichaam. Waarom? Tja dat heb ik al weleens uitgelegd en beschreven in mijn blog van 3 juni. De media en de dieet industrie die een beeld van de ideale vrouw beschrijven en neerzetten die niet haalbaar is. Slechts 5% van de vrouwen zien en zo uit. En zelfs bij de vrouwen (modellen en actrices) die wij denken dat ze dat ideaal hebben wordt gefotoshopt bij het leven. Niet alleen foto’s, maar ook video’s worden bewerkt. Van jongs af aan wordt ons geleerd dat als je dun bent en slank bent, dat je dan gezond bent, dat je dan gelukkig bent, dat je dan alles kan doen wat je maar wilt. Is het gek dat er tegenwoordig zoveel mensen zijn met een negatief zelfbeeld? Is het gek dat er zoveel eetstoornissen zijn?

Dieten werkt niet!!

Wederom wordt er in dit filmpje gezegd dat diëten niet werkt! Het is zelfs slecht voor je gezondheid. Voor mensen die constant op dieet zijn. Dan kan het lijden tot meer kans op hartziektes, insulineresistentie, hoog bloeddruk, meer kans op ontstekingen en het lijdt bijna altijd tot gewichtstoename. Mensen die altijd aan het diëten zijn, zitten in een vicieuze cirkel. Het is slecht voor je zowel lichamelijk als geestelijk.

En nog belangrijker: overgewicht zoals nu beschreven is helemaal niet slecht voor je! Een ongezonde leefstijl is slecht voor je. Zorg je goed voor jezelf, eet je goed, beweeg je genoeg, slaap je genoeg, heb je niet te veel stress en houd je van jezelf (precies zoals je bent). Dan is een BMI van 25 of hoger helemaal niet erg. Er is ook onderzoek geweest waar uit bleek dat de laagste sterftecijfers liggen in de BMI range van licht overgewicht tot milde obesitas (25 tot en 35).

Laat je niet lijden door de cijfers! Die weegschaal wat zegt ie nou helemaal? Ga gewoon eens na, hoe voel ik me? Heb ik voldoende energie? Kan ik de dingen doen die ik wel doen? Want wat heb je er aan om je te frustreren over die getalletjes? Het enige wat er dan gebeurd is dat je of nog harder gaat diëten. Nog minder eten en jezelf van belangrijke voedingstoffen onthouden. Of je gooit de handdoek in de ring en je eet alles wat los en vast zit. Waardoor je nog meer van jezelf baalt. Het is een negatieve spiraal waar je in belandt.

Er zijn ook onderzoeken geweest waarin is gebleken dat met dezelfde sport routine en hetzelfde eetpatroon het nu haast niet mogelijk is om hetzelfde gewicht te hebben als 20 tot 30 jaar geleden. Waardoor dat precies komt weten ze nog niet. Er zijn een aantal theorieën zoals dat chemicaliën in het water en de lucht is toegenomen en die hebben effect op onze hormonen. Of bijvoorbeeld voorgeschreven medicijn gebruik is toegenomen de laatste 20 – 30 jaar. Maar ook dingen als slapen, stress, virussen, bacteriën, verwarming en airco’s. In heel veel gevallen is het gewoon niet mogelijk om af te vallen (of in ieder geval zoveel als we willen of de maatschappij wil)

Niet meer praten over afvallen

Laten we niet meer praten over afvallen en gewichtsverlies! Laten we praten over hoe je je voelt! Wat je hebt gedaan? Wat je leuk vindt om te doen? Of misschien wat je kan doen om je beter te voelen? En nee niet welk dieet je kan volgen, maar waar krijg je energie van? Waar word je blij van?

Laten we praten over sporten, omdat het leuk is, goed voor je is, fijn is. In plaats van het MOET, want *klop klop op een buik* het is nodig. NEEEEEEEE!!!! Jouw slechte lichaamsbeeld (dik buikje) is de slechtste motivatie om te gaan sporten die je maar kan bedenken. De kans dat mensen die met goede voornemens starten met sporten om af te vallen, binnen drie maanden weer gestopt zijn, is groot, heel groot.

Sporten is goed voor je want:

  • het vermindert de kans op hart ziektes
  • het vermindert de kans op een hartaanval
  • het vermindert de kans op hoge bloeddruk
  • het vermindert de kans op diabetes
  • het vermindert de kans op een depressie
  • het vermindert de kans op angststoornissen
  • het vermindert de kans op verschillende soorten kanker
  • het helpt bij artritis
  • het vermindert de kans op ouderdomsklachten
  • het helpt om Alzheimers tegen te gaan
  • het helpt je immuunsysteem
  • het helpt bij PMS
  • het vermindert je stress
  • het zorgt voor een beter zelfbeeld
  • het helpt je lichaam met het regelen van bloedsuiker en insuline
  • het helpt bij het stoppen met roken of andere verslavingen
  • het verbetert je geestelijke gezondheid en je stemming
  • het verhoogt je energie niveau
  • het verbetert je hersenfuncties en je geheugen
  • het kan je creativiteit een boost geven
  • het verbetert je huid
  • het verbetert je stoelgang
  • het versterkt je botten en je spieren
  • het verbetert je slaap
  • het verbetert je seksuele gezondheid (whoop whoop)
  • het verlengt je leven
  • en ook belangrijk: het sociale aspect! Het contact met je medesporter en geloof me dat is echt wat waard. Ik heb zoveel leuke mensen leren kennen door het sporten en op de sportscholen waar ik ben geweest. En als je denkt iedereen komt toch alleen maar om te sporten, dan heb je het mis, echt!

Conclusie

Laten we ons lichaamsbeeld niet meer als motivatie gebruiken om te gaan sporten (of om te eten). Doe aan fitness of een andere sport! Het is voor iedereen zijn niet afhankelijk van je gewicht of lichaamsbeeld. Kijk naar wat je lichaam kan, wees blij met je lichaam zoals die is, vier het feit dat je kan sporten en bewegen en geniet van het sporten zoals jij wil. Ongeacht je gewicht! Laten we niet meer praten over afvallen! Maar praat over sporten en al het goeds dat het je brengt. Leef je leven volledig en laat je niet beperken door de getalletjes en door jouw lichaam. Begin niet met het genieten van het leven als je zoveel kilo weegt, maar geniet nu! Want vind je niet dat je een relatie verdient met je lichaam die positief, blij en versterkend is.

Liefs Marleen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *