Suiker is vergif?!

Het blijft een discussie is suiker nou slecht of niet? Sommige frisdrank fabrikanten vinden van niet. Een calorie is toch een calorie zegt men. Helaas is dat niet zo en dat blijkt uit veel onderzoeken, maar we eten nog steeds erg veel suiker. De World Health Organisation (WHO) gaf eerst als advies om maximaal 10% van je maximale calorie inname suiker te eten. Dat kwam ongeveer op 50 gram per dag. Dat hebben ze inmiddels al terug gedraaid naar 25 gram per dag. Dat komt overeen met 6 theelepels. Drink je suiker in je koffie of thee? Een schepje? Twee schepjes? En hoeveel koffie en thee drink je op een dag? Kom je dan al snel aan die zes theelepels. Misschien eet je nog wel eens een koekje of een snoepje. Of wellicht chocopasta of jam op je brood. Of drink je misschien af en toe frisdrank? Of eet je een toetje met zoete yoghurt of vla? Je eet al zo snel te veel suiker.

Maar waarom is suiker slecht dan? Ik probeer het je uit te leggen.

Suikerdip

Door het eten van suiker (producten met een hoge GI waarde) krijg je een suikerdip. Ik denk dat iedereen deze dip wel eens mee heeft gemaakt. Maar wat gebeurt er dan? Ik leg het uit. Je eet suikers (bijvoorbeeld een Snickers) en die gaan in sneltreinvaart naar je maag en door je twaalfvingerige darm. De alvleesklier krijgt een seintje dat er suiker (veel suiker) in het bloed zit, dus stuurt de alvleesklier meteen insuline die kant op. De insuline zorgt ervoor dat de cellen (in de spieren en in de vetcellen) open gaan staan. De suiker gaat de cellen in waardoor het bloedsuikergehalte daalt. Die suiker piek daalt snel door die insuline, maar door die insuline daalt je bloedsuikerspiegel te diep. Waardoor je weer trek krijgt in iets zoets. Heb jij na het eten van de een Bigmac menu ook altijd na een uur (of misschien twee) weer honger? Nu snap je waarom.

Zuur bloed

Door het eten van suiker, het drinken van frisdrank, sapjes en alcohol en het eten van vlees en zout eten, verzuurd ons bloed. De PH waarde gaat omhoog door deze producten. De verzuring van het bloed veroorzaakt meerdere dingen zoald vermoeidheid, gewrichtspijnen, haaruitval, weinig energie en huidongemakken. Een En als je sterk verzuurd bent dan kun je kampen met aandoeningen zoals jicht, artrose, fibromyalgie en eczeem.

Maar wat doet het nog meer. Bloed komt door je hele lichaam ook bij je organen. Je organen reageren op die verzuring. Zuur bijt namelijk en wat willen de organen doen? Die gaan zich beschermen. Met een vet laag. Ze gaan vet vast houden om zichzelf te beschermen. Is je bloed verzuurd? Dan zal je vetstofwisseling stil staan, je verbrandt geen vet meer.

Versuikering

Ons lichaam is opgebouwd uit weefsel (huidweefsel, vetweefsel, spierweefsel etc.) en die weefsels zijn opgebouwd uit laagjes. Die laagjes staan in verbinding door crosslinks (soort elastiekjes). Het weefsel kan bewegen, is elastisch. Dat houdt het allemaal soepel. Door het te veel eten van suiker haal je soepelheid uit die verbindingen. De verbindingen kristalliseren en je weefsel verstijft. Dat kan met je huid gebeuren, met je spieren en dat gebeurt ook met je bloedvaten en haarvaten. Omdat je bloedvaten minder soepel zijn, pompt het bloed minder makkelijk rond en daardoor krijg je hogere bloeddruk. Dat komt door suiker, niet alleen door zout. Je weefsel veroudert dus sneller.

Vrije radicalen

Nee dit heeft niks met de IS ofzo te maken. Maar in ons lichaam zitten vrije radicalen. Die radicalen zijn een bijproduct in ons lichaam. Die komen vrij bij de afbraak van voedingsstoffen. Het zijn atomen die een elektron missen en daardoor instabiel zijn. Ons hele lichaam is opgebouwd uit cellen en die cellen bestaan weer uit atomen. En die atomen bestaan uit protonen en neutronen. En in de schil van de atoom zitten elektronen. En door slechte invloeden wordt de schil van de atomen zwakker en raakt er een elektron los. De atoom wordt instabiel. Deze vrije radicaal zal bij een andere atoom een elektron willen stelen en zet hiermee een ketting reactie op gang. Roken, alcohol, stress en te veel suiker verhogen het aantal vrije radicalen. En een teveel aan vrije radicalen veroorzaken oxidatieve stress en dat zorgt voor een beschadiging aan gezonde weefsels en cellen in ons lichaam. En daardoor krijgen we een ongecontroleerde celdeling, snellere lichaamsveroudering en een grotere kans op gezondheidsklachten (hart en vaatziektes, kanker, artritis e.d.). En vooral in combinatie met het binnenkrijgen van te weinig antioxidanten is het gevaarlijk voor je gezondheid.

Laaggradige ontstekingen

Low grade inflammation (mooi woord), in het Engels, zijn ontstekingen waar je eigenlijk niet zo veel van merkt. In eerste instantie. Maar wat is het dan? En waarom is het zo slecht?

Door het eten van te veel suiker, gefrituurd eten en enkelvoudige koolhydraten (wit brood, pasta en rijst) worden de slechte bacteriën in de maag en darmen gevoed. Die slechte bacteriën tasten de beschermende laag in de maagwand en de darmwand aan. Je krijgt lekkages in de maag en/of de darmen. De slechte stoffen die normaal in de darmen en de maag blijven komen in de rest van het lichaam. HEt immuunsysteem moet daar aan het werk om die slechte stoffen het lijf te gaan. Je immuunsysteem is dus bezig met het opruimen van die rommel en kan in de rest van je lichaam minder hard werken. Je wordt vaker ziek, je bent sneller vermoeid, geïrriteerd, je krijgt geheugen en concentratie problemen en je hebt een verminderd libido.

Na verloop van tijd ontstaat er nog meer schade en kan dit leiden tot chronische klachten en welvaartsziekten zoals allergieën, chronische pijn, reuma e.d. (zie afbeelding hieronder). Een hoop ellende dus!

Conclusie

Ik denk dat als je dit gelezen hebt, dat je wel even twee keer nadenkt of je dat stuk chocola of dat pak koekjes naar binnen werkt ;-). En natuurlijk kan je best af en toe wat lekkers eten. Maar zorg er dan ook voor dat je balans houdt. Wat kan je dan doen om die balans te houden?

  • eet volkoren producten zoals volkoren brood (lees even goed op het etiket of het wel echt volkoren is), volkoren pasta en zilvervliesrijst.
  • eet ontbijtgranen met voldoende vezels (maar let op dat er geen suiker toegevoegd is)
  • eet voldoende peulvruchten zoals bruine bonen, witte bonen, kidney bonen, kapucijners, sojabonen, linzen, kikkererwten,
  • eet elke dag een handje noten (ongebrand en ongezouten)
  • eet veel groente (probeer een 1/2 bord per avondmaaltijd te eten) en rauwkost
  • eet voldoende fruit (3 stuks op een dag)

Dus vooral veel vezels (goed voor de maag en de darmen) en veel complexe koolhydraten die goed vullen. Je krijgt dan voldoende antioxidanten binnen en automatisch ook voldoende vitaminen, mineralen en spoorelementen. Lukt het dan ook nog om er lekker bij te blijven bewegen (zie mijn vorige blog)? Voldoende nachtrust te krijgen en stress te beperken?

Ik hoop dat ik hiermee een steen heb gelegd in de rivier en dat stroom van de rivier anders zal gaan. Oftewel dat deze informatie in je hoofd blijft hangen en je dit meeneemt in je keuzes.

Liefs Marleen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *