Just keep running

Hardlopen…het leek me altijd heerlijk en toch ook weer niet. Ik dacht dat is niks voor mij. Ik kan dat niet want: ‘Ik krijg dan last van mijn enkels.’ En dan hoorde ik mensen wel zeggen: ‘Ja maar je moet ook goede schoenen hebben.’ Dat snap ik als groepslesdocent ook wel. Maar om nu hele dure schoenen aan te schaffen voor iets wat je misschien niet zo leuk vindt, uhmmm dacht het niet.
Ooit als tiener heb ik het wel eens geprobeerd. Ik was als tiener best een beetje fors en dan wilde ik gaan afvallen en dan dacht ik, ik ga wel hardlopen en gezond eten. Dat lukt me wel, gewoon even doorpakken (dieetcultuur regeerde toen al, zie blog Bodypositivity). Maar na een keer een stukje hardlopen deed er van alles zeer. Haha best logisch als je het niet gewend bent. Ik sportte toen nog niet veel, behalve paardrijden. Maar goed die ervaring heeft me er altijd van weerhouden om het weer eens te proberen.

Wat mij zo fijn leek aan hardlopen is dat je het altijd overal kan doen. Ben je op vakantie dan hoef je alleen maar je schoenen en je kleding mee te nemen en je rent zo een rondje. Maar die (belemmerende) gedachte dat ik last van mijn enkels zou krijgen hield met tegen. Ach ja en als je al genoeg sport, dan is de noodzaak ook niet zo groot. Tycho heeft vroeger wel een tijdje hard gelopen, maar ik wilde nooit met hem mee gaan. Dat was ook niet zo makkelijk, want toen waren de kinderen nog klein.

Tot het corona tijdperk aanbrak. Tycho en ik wandelen veel. Al voor het corona tijdperk. Even een wandeling maken in het weekend of in de avond. We gingen de kinderen ook vaak lopend naar school brengen als dat kon. Het leek me ook heel erg leuk om samen met Tycho te gaan sporten in de sportschool, maar hij vindt dat helemaal niks (belemmerende gedachten??). Om dan toch samen te sporten is het hardlopen samen wel ideaal. We gaan het proberen. Gewoon eens kijken wat we er van vinden.

Zondag 22 maart

We gaan voor het eerst hardlopen. Tycho op zijn oude hardloop schoenen en ik op mijn oude sportschoenen. We besluiten 1 minuut te rennen en 1 minuut te wandelen. Qua conditie is het prima te doen. Maar ik merkte wel dat mijn benen en billen erg moeten wennen aan het hardlopen. Nu heb ik na deze hardloopsessie ook een thuis workout gedaan. Misschien was dat niet mega handig. Ook hoor ik ineens een raar knakje/ plopje in mijn knie. Geen pijn alleen een knakje, vooral bij de trap op lopen (dat kan bij iedereen gebeuren, zijn gasbelletjes in het vocht dat in je kniegewricht zit)(ik heb me weer even verdiept in het kniegewricht). Okee even rustig aan doen qua hardlopen. Die week laten we het heel even liggen.

Zaterdag 28 maart

Het rare plopje uit mijn knie is weg, dus we besluiten om weer een rondje te gaan rennen. 1 minuut rennen en 1 minuut lopen. En als laatste 2 minuten hardlopen en 1 minuut lopen. In totaal lopen we ongeveer 12 minuten hard. Okee dat ging lekker! We lopen een beetje saai rondjes bij het kantoren terrein vlakbij ons. Maar op zich wel fijn want dan ben je ook zo weer thuis.

Vrijdag 3 april

Tycho is in Helmond. Hij moet even in ‘quarantaine’ blijven omdat hij bij zijn vader is geweest. Zijn vader had op dat moment corona. Ik besluit toch om zelf het hardlopen op te pakken. Gewoon omdat ik dan even lekker er uit ben en even kan bewegen. Langzaam bouw ik het verder uit. Ik ga even samen met de jongens een rondje rennen. Zijn gaan op de step. Maar dat loopt toch niet zo lekker. Je moet dan te veel rekening houden met de kids die dingen doen. Maar goed, ik heb het wel gedaan.

Zondag 5 april

Lekker even een rondje gedaan, 8 x 1 minuut en 3 x 2 minuten hardlopen en dan tussendoor elke keer 1 minuut lopen. Ik blijf echt een beetje aanvoelen wat kan en wat niet. Maar ik merk wel dat als ik eenmaal warm ben ik een stuk lekkerder ren. Ik ben er helemaal blij mee!! Vanaf dit moment besluit ik er wat regelmaat in te brengen. Om de dag hardlopen lijkt me wel haalbaar.

Dinsdag 7 april

Een vriendin van me wil wel een keer mee rennen. Okee da’s goed. We doen hetzelfde rondje als zondag en dat gaat in het begin best goed. Ik wil aan het einde iets langere stukken rennen (8 x 1 minuut en 4 x 2 minuten), maar dat is als je nog niet zoveel conditie hebt best pittig. Ik ren 2 minuten door, maar mijn vriendin stopt iets eerder. De laatste twee minuten zorgen er bij haar wel voor dat ze gaat hijgen als een astmatische hond…haha. Hardlopen is best pittig! Maar ze heeft het wel gedaan. Super knap!
Ik ga even naar de Decathlon om een heuptasje te halen voor mijn telefoon en sleutel. Nu het mooier weer wordt, doe ik geen vest meer aan en waar laat je je spullen dan. In de hand is niet zo handig.
Tycho besluit in Helmond dat hij ook wil gaan hardlopen, maar hij heeft zijn hardloopschoenen niet mee. Nu zijn die schoenen wel echt aan vervanging toe (we gebruikten ze meestal om tussen de ramen te stoppen als het hard waaide hihi) dus hij koopt nieuwe schoenen. Zijn vader was ook altijd fanatiek hardloper (hij heeft o.a. de marathon van New York gelopen, RESPECT) dus kan Tycho de spullen van zijn vader lenen voor het hardlopen. Hij gaat op deze dag ook meteen een rondje rennen. Samen fit blijven op afstand!

Donderdag 9 april

Vandaag ga ik de andere kant op rennen. Door Elden en park Westerveld. Ook een leuk rondje. Deze route had ik laatst ook al een keer gelopen. Rennend gaat het sneller. Zo fijn met een zonnetje erbij. Ik ren 6 x 1 minuut en 6 x 2 minuten. Rustig aan opbouwen!

Zaterdag 11 april

De 14 dagen ‘quarantaine’ van Tycho zijn voorbij. Hij is niet ziek geworden, dus besluiten de kids en ik naar Helmond te gaan om het Paasweekend daar door te brengen. Ik ben zo blij om Tycho weer te zien en de kinderen ook. Family reunited!!
Ook hier gaan we hardlopen natuurlijk. En nu weer echt samen. Het leuke van hier rennen is dat je deels door het bos heen kan rennen. Het voelt haast een beetje als vakantie. We rennen 2 x 1 minuut 2 x 2 minuten en 3 x 3 minuten. Ik kom tot de conclusie dat als ik door loop (dus die drie minuten) dat ik dan het lekkerste loop en dat mijn hartslag dan het meest stabiel blijft.

Maandag 13 april

Als we weer thuis zijn gaan we ’s avonds een rondje rennen. Gaat lekker alleen het nadeel is dat elke dag om 19.00 uur Tycho met zijn moeder en broers video belt. Heel leuk maar als je dan halverwege je rondje bent, dan kom je even stil te liggen. We liepen toen net boven op de dijk en daar waaide het hard. Je koelt dan snel af. We rennen 2 x 2 minuten, 2 x 3 minuten en 2 x 4 minuten.

Woensdag 15 april

We gaan weer ’s avonds lopen. Ik houd er rekening mee met eten, maar het valt niet helemaal goed. Ik heb de hele route last van mijn buik. Echt niet fijn. En het is weer 19:00 uur dus er wordt video gebeld. We besluiten dat we dit niet fijn vinden en gaan voortaan niet meer ’s avonds rennen. Als ik thuis kom moet ik nodig naar de w.c. en ik zal jullie verder de details besparen. We rennen 2 x 2, 2 x 3 en 2 x 4. Ik had het gevoel dat ik als een oude dame aan het rennen was. Hoewel ik wel een mooi continu tempo had.

Vrijdag 17 april

Even een weekendje weg! Naar ons tweede huisje in Helmond. Om er even uit te zijn, Tycho makkelijk naar zijn vader kan en we het huis en de tuin een beetje kunnen onderhouden. Win-win situatie. We gaan ook hier weer een rondje rennen. Ik heb inmiddels ook nieuwe hardloopschoenen. Ik heb ze net vandaag gekregen dus ik wil ze graag even proberen. Ik doe mijn steunzolen ook in deze schoenen. Zal vast goed gaan. En ik loop ook heerlijk tot het laatste stukje. Het voelt alsof er iets tegen de onderkant van mijn voet aan schuurt. Ik ben zo eigenwijs om tegen Tycho te zeggen: “We moeten wel 5 km lopen.” Dus het laatste stuk loop ik ondanks de pijn door. Wat een sukkel! Ja hoor een dikke blaar midden onder mijn voet. Ik denk meteen, dan kan ik niet meer hardlopen. Hahaha wat een verslaafde! We rennen nu een beetje op gevoel. 1 x 3, 1 x 4, 3 x 5, 2 x 4, 2 x 3.

Zondag 19 april

Ja we gaan toch hardlopen ondanks mijn blaar. Maar wel een relaxed rondje. De kinderen gaan mee en die gaan spelen op de zandvlakte in de Stiphoutse bossen. Ik doe een pleister over de blaar en probeer voorzichtig wat te lopen. Het is te doen, maar ik moet niet te lang gaan rennen. We rennen eigenlijk helemaal door het bos heen. Super leuk, maar dat is ook wel wat zwaarder.

Dinsdag 21 april

Met mijn blaar gaat het beter. We zijn alleen net aan het rennen als Eveline belt dat opa en oma er zijn. We gaan toch gewoon even ons rondje afmaken en zeggen tegen Eveline dat ze opa en oma maar even wat te drinken moet geven. Het gaat lekker. Nog maar 5 keer 1 minuutje gewandeld. De rest rennen we.

Donderdag 23 april

Tycho heeft het zwaar vandaag. Het was te warm voor hem. Daar heeft hij echt last van. Ik liep wel erg lekker vandaag. Nog maar 4 keer 1 minuut gewandeld. Ik begin me af te vragen of ik al de hele 5 km helemaal kan rennen.

Zaterdag 25 april

Vandaag is het minder warm en we rennen al in de ochtend. Tycho gaat een stuk lekkerder dan donderdag. Hij is ook geen warm weer liefhebber hè. Ik heb nu helemaal geen last meer van mijn blaar. Gelukkig maar, want dat is minder lekker lopen. Nog maar 3 keer 1 minuut wandelen. Deze week gaat het gebeuren! Ik ga de 5 km helemaal rennen.

Maandag 27 april

Kingsday! Koningsdag! Ik ren voor het eerst in mijn korte broekje. Best een overwinning (ik vind mijn benen niet zo mooi ivm spataderen). Maar wel fijn als het wat warmer is. We rennen weer een keer richting Elden. Rondje er om heen om de 5 km te halen. We rennen een hele tijd door. Ik denk nog dat we helemaal door kunnen. Maar Tycho wil bij de 20 minuten even stoppen. Ik had wel door willen rennen. Na de pauze is het namelijk weer even taai. Maar goed, de volgende keer doen we gewoon de hele 5 km.

Woensdag 29 april

We zijn weer in Stiphout. We gaan weer even een paar dagen op vakantie. Schrale troost, omdat we eigenlijk in Griekenland hadden moeten zitten. Na ja we maken er maar het beste van. Het is fris en ik twijfel of ik een vestje aan ga doen. Het wordt wel heel warm en als je de hele weg blijft rennen dan is er niet zoveel aan de hand. Ik ga zonder vest.
We hebben het gewoon gered! Samen rennen we 5 km achter elkaar. Het was heerlijk! Ben zo trots op ons.

Conclusie

Het blijft toch grappig wat je mindset met je kan doen. Als je denkt dat het niks is, dan blokkeer je en ga je iets ook niet doen. Terwijl je iets toch eigenlijk wel heel leuk vindt. En als je dan besluit om het wel te doen dan kan je met je mindset ook alles bereiken. Het gaat niet vanzelf. Je moet er hard voor werken en doorpakken.
Ik wil graag doorgaan met hardlopen. Van 5 km misschien wel 10 km maken. Ik weet het niet. Ik ben wel zo iemand die graag naar een doel toe werkt. Maar goed wel zullen het zien. Ik vind het vooral super dat ik dit samen met Tycho kan doen. Als we ooit weer op vakantie mogen dan kan ik ook lekker blijven sporten.

Liefs Marleen

2 antwoorden op “Just keep running”

  1. Goed van jouw Marleen.
    Ook een leuke blog heb je. Ik heb al veel gelezen.
    Ik hoop je snel weer te zien bij de bodypump lessen.
    Die vind ik altijd het fijnst bij jouw.
    ( en wie weet ga ik door deze blog ook weer eens een poging wagen om te gaan hardlopen).
    Liefs Ellen.

    1. Hoi Ellen.

      Wat lief! Dank je wel. Ik hoop dat we snel weer kunnen pumpen met z’n allen. Mis het lesgeven zo erg.
      Succes met hardlopen!

      Groetjes Marleen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *