Slaap maar lekker

Wie droomt er niet van? Slapend rijk worden. Helaas is dat maar voor select groepje haalbaar. Maar wat wel haalbaar is….jezelf slank slapen. Huh? Wat zeg je met nou? Ja echt jezelf slank slapen. Slaap is naast voeding en beweging een hele belangrijke om te kunnen afvallen. Nee laten we het niet meer afvallen noemen, maar afslanken. Want gewicht verliezen hoeft niet perse, maar wel vet verliezen en slanker worden.

Goed ik dwaal af….slaap als middel om af te slanken. Het is belangrijk om goed te slapen. En daarmee bedoelen ze dat je nachten slaapt van 7 tot 9 uur. Zonder lange onderbrekingen. Per persoon kan dat verschillen. De een heeft echt 9 uur nodig en de andere kan het prima met 7 uurtjes. En heel belangrijk om regelmatige slaaptijden aan te houden.

Leptine en ghreline

Als je voldoende slaapt krijgt je lichaam de tijd om je hormoonhuishouding op orde te brengen. Met name de hormonen leptine en ghreline zijn daarbij belangrijk. Leptine is het hormoon dat er voor zorgt dat we een verzadigd gevoel hebben na een maaltijd. En ghreline is het hormoon dat voor het hongergevoel zorgt.

Nu snap je al dat als je deze twee hormonen mooi in balans hebt, dat je eet wanneer je honger hebt en stopt wanneer je vol zit. Maar wanneer jij slecht slaapt gaat je lichaam minder leptine aanmaken en meer ghreline. Wat betekent dat je de hele dag honger hebt en niet verzadigd raakt. Je kan maar door blijven eten. Ik herken dit wel van vroeger….ja ik weet het Boomer. Als we dan eens een nacht door trokken en we maar een paar uurtjes sliepen (meestal met de nodige alcoholische versnaperingen), dan had ik de hele dag honger en dan het liefste in vette, zoute dingen.  
Het is niet erg als je dit een keer doet, maar als je veel ‘slechte’ nachten hebt, dan gaat dit niet helpen in je proces om vet te verliezen.

Cortisol

Cortisol is een stress hormoon, maar ook ons wakker maak hormoon. Samen met het hormoon melatonine zorgt het voor ons slaap en waak ritme. Top! Tijdens je slaap neemt het cortisol gehalte af en gaat je lichaam over tot reparaties Maar als je te weinig slaapt, dan zal je cortisol gehalte niet dalen. Je lichaam kan niet repareren en je blijft moe. JE lichaam ervaart stress daardoor en zal misschien nog meer cortisol aanmaken. En in zo’n ‘stress’ situatie heeft je lichaam extra energie nodig. Dat in combinatie met verhoogde ghreline zorgt ervoor: de hele dag honger!

Groeihormoon

Het groeihormoon is voor volwassenen van belang voor het ontwikkelen en het behoud van spieren. Het ontwikkelen en, ZEKER, het behoud van spieren is belangrijk voor het verliezen van vet en af te slanken.
Het groeihormoon is er altijd, maar is er het meeste wanneer we slapen. Als we niet goed slapen dan zal je lichaam ook geen tijd hebben om samen met het groeihormoon cellen te herstellen en te ontwikkelen. En niet alleen daarom het groeihormoon zorgt er ook voor dat het lichaam energie uit vetreserves kan verbranden.

Insulinegevoeligheid

Na een slechte nacht daalt je insulinegevoeligheid. Je cellen nemen de ‘suikers’ uit je bloed niet meer zo goed op. De ‘suikers’blijven in je bloed waardoor er meer insuline aangemaakt wordt door je alvleesklier. En dat zorgt er weer voor dat je vet blijft vasthouden. Want er is voldoende energie in je bloed.

Hersens

Wat nog meer mee speelt is natuurlijk dat je door weinig slaap minder gemotiveerd zal zijn. Je voelt je vermoeid en hebt geen zin om te gaan trainen. En ‘ach ik heb honger’ dus ik neem dat extra koekje of bakje chips toch maar ‘ik zal het vast nodig hebben na zo’n slechte nacht’. En waarom heb je juist zo veel zin in de zoetigheid of vettigheid? Dat komt door je amygdala. Een deel van je hersens die je emoties en je honger gevoel regelt (zo’n slechte combinatie). En je rationele deel van je hersens die kan niet zo goed tegen weinig slaap. Dus je snapt al dat het emotionele hongerige gedeelte dit gevecht wint.

Zorg voor voldoende slaap

Je weet dat het belangrijk is en niet alleen om af te slanken, maar ook om gezond te zijn en blijven. En eigenlijk is het niet zo heel moeilijk. En aantal tips:

  • Zorg voor een stabiel ritme. Altijd zelfde tijd naar bed en ongeveer op dezelfde tijd er weer uit. Nee uitslapen is ook niet zo goed voor je (maar goed ander verhaal).
  • Zet een uur voor je naar bed gaat alle schermpjes uit (dit vind ik een lastige).
  • Zorg voor rust in je slaapkamer (zacht licht, geen vervelende geluidjes, opgeruimd).
  • Slaap met een raam open.
  • Zorg dat je slaapkamer lekker fris is (geen verwarming aan).
  • Zorg voor een vast ritueel. Werkt niet alleen bij kinderen maar ook bij volwassenen.

Ik zeg slaap lekker!

Liefs Marleen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *